De Betonnen plaat
“Nee mevrouw, u kunt het overlijden niet per e-mail melden”. Op mijn vraag waarom dat niet kan, antwoord de dame aan de andere kant dat Telfort geen e-mail heeft. Ik moet moeite doen om nu niet in lachen uit te barsten, maar blijf serieus en vraag nog even door hoe het bestaat dat een communicatiebedrijf anno 2011 zegt geen email te hebben. De dame houdt voet bij stuk, geen mail, en dus ben ik genoodzaakt het overlijden per reguliere post te melden. Ik print de overlijdensakte alvast uit en maak een aantekening in het dossier.
Het is een week vol verrassingen op het gebied van gebrekkige communicatie en ander ongeoorloofd geneuzel van instellingen. De postcodeloterij spant de kroon, zij schrijven de ene week een brief aan de nabestaanden van meneer X om te melden dat meneer niet bekend is bij hen. De andere week valt er een brief van de postcodeloterij op de deurmat aan wijlen meneer X. Hij wordt van harte gefeliciteerd met zijn postcodeprijs. Te vaak maken bedrijven fouten rondom de meldingen van overlijden.
De overledene wordt, na melden overlijden, persoonlijk aangeschreven of de nabestaanden worden geconfronteerd met onwil van een bedrijf dat vast wil houden aan een abonnement. Onbeschoftheid, onvriendelijkheid, onbegrip; Dat zijn de zaken waar nabestaanden mee te maken krijgen na een overlijden, zaken die ze er niet bij willen en niet kunnen hebben.
Het feit dat het vaak misgaat komt, denk ik, omdat er geen protocol is bij bedrijven voor de afhandeling na een overlijden. Er is geen apart meldingspunt voor na een overlijden, waardoor de overlijdensmelding belandt op de grote hoop van binnenkomende post. Het zou, mijns inziens, veel beter zijn wanneer het overlijden juist wel online geregeld kan worden. Je zorgt dat de melding apart binnenkomt bij de persoon in de organisatie die er voor nabestaanden is. Zo voorkom je een standaard afhandeling en een standaardbrief met de tekst:†Beste mevrouw Y, wat jammer dat u uw abonnement heeft opgezegd…als u ooit van gedachten veranderd bent u weer van harte welkom..
Beetje lastig lijkt mij, mevrouw Y zal vanuit het hiernamaals echt geen abbo wensen.
Het blijkt altijd weer bijzonder pijnlijk wanneer nabestaanden te maken krijgen met botte verwerking van hun overlijdensmelding. Nabestaanden zijn emotioneler. Bovendien zijn ze extra gevoelig voor de verkeerde woorden of een ongevoelige intonatie. Bedrijven zouden zich hier meer bewust van moeten zijn.
Wij hebben, binnen ons bedrijf al eens gekscherend gedacht over het jaarlijks uitreiken van de “betonnen plaat.” Een prijs voor de organisaties die bot en bout blijven omgaan met overleden klanten. Ik ben eens benieuwd of we hem ooit gaan uitreiken, die betonnen plaat! Heeft u een bedrijf dat hiervoor genomineerd kan worden, dan mag u ons dat vanzelfsprekend laten weten.
Wij helpen bij het voorbereiden, vastleggen, optimaliseren en afwikkelen van Nalatenschappen. Alle Nabestaandenplanners zijn financieel-planner, jurist of fiscalist en zo zijn alle expertises die komen kijken bij erfenissen binnen onze organisatie aanwezig. Wij vinden het belangrijk om mensen bewust te maken van wat we nalaten op een dag. De fiscale, financiële en juridische consequenties zullen wij maandelijks in een column op deze site belichten. Heeft u een persoonlijke vraag aarzel dan niet om contact met (één van) ons op te nemen via: www.nabestaandenplanner.nl